«Земельна реформа – історична справедливість для кожного українця»: на селекторній нараді в Одеській облдержадміністрації з представниками місцевої влади обговорено питання відкриття ринку землі
олова Одеської облдержадміністрації Сергій Гриневецький провів чергову селекторну робочу нараду в режимі онлайн з головами райдержадміністрацій, районних рад, територіальних громад та міст обласного значення.
Нараду було присвячено обговоренню ключових актуальних питань, що стосуються відкриття ринку землі у рамках впровадження земельної реформи в Україні. З доповіддю виступила директор Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин ОДА Алла Стоянова.
«Для нашої держави зроблено величезний прорив: землеволодіння завжди було привілеєм меншості, а наразі це право усіх громадян. Відсьогодні нові земельні відносини дають можливість розвивати в Україні ті види сільськогосподарського виробництва, що передбачають необхідність великих інвестицій в землю – як праці, так й капіталу. Різноманітність видів використання землі (садівництво, виноградарство, ягідництво, переробка продукції, меліоративні заходи тощо) мають створити на селі додаткові робочі місця, щоб молоді не доводилося виїжджати на заробітки до міста або за кордон», – зазначила Алла Стоянова, звертаючись до керівників територіальних громад.
Алла Стоянова звернула увагу учасників селекторної наради на те, що основною проблемою для повноцінного «відкриття» в Україні ринку землі є відсутність належного доступу у нотаріусів до системи Держгеокадастру – ситуація, що має бути якнайшвидше впорядкована.
У свою чергу, до основних заходів, що також необхідно комплексно реалізувати найближчим часом, належать, зокрема:
– проведення повної інвентаризацію землі, одним з наслідків чого є підвищення інвестиційної привабливості;
– замовлення профільним фахівцям комплексного план просторового розвитку територій кожної громади, що дозволить пропонувати бізнесу та інвестору обирати оптимальне місце для своєї діяльності та стимулюватиме добросовісну конкуренцію;
– проведення регулярних зустрічей з потенційними інвесторами;
– регулярне проведення нормативно-грошової оцінки земель територіальної громади (щонайменше один раз на 5 – 7 років);
– публікація у відкритих та загальнодоступних Інтернет-джерелах містобудівної та землевпорядної документації щодо кожної територіальної громади (відповідно до положень Закону України «Про національну інфраструктуру геопросторових даних»);
– виставлення вільних земель кожної територіальної громади на місцеві земельні аукціони для надання в оренду (відповідну процедуру описано в статті 137 Земельного кодексу України);
– залучення професійних землевпорядників, які мають належну освіту, знання, навички та розуміються на відповідному програмному забезпеченні.
«Передача державних земель у власність громад – процес дуже важливий та історичний. Територіальні громади зможуть забезпечити кращий контроль та управління землями, а надходження до місцевих бюджетів покращать добробут містечок і сіл. Втім за довгі роки хаотичного централізованого управління, панування тіньової економіки та корупційних схем люди розучилися почуватися господарями на власній землі та мають безліч питань і навіть побоювань щодо земельної реформи», – зазначила Алла Стоянова у продовженні свого виступу та з метою роз’яснення учасникам наради, представникам органів місцевого самоврядування, основних актуальних питань, що виникають якнайчастіше, надала тематичну презентацію.
Основні інформація доведена до відома учасників наради була про те, що з 01.07.2021 дозволяється продаж виключно земель сільськогосподарського призначення приватної форми власності, винятком є можливість громадян викупити земельні ділянки, що належать їм на праві постійного користування, на праві довічного успадкованого володіння або оренди, із державної / комунальної власності, якщо такі земельні ділянки були надані їм для ведення селянського (фермерського) господарства.
Зміна цільового призначення земельних ділянок за межами населених пунктів відбуватиметься або через розробку землевпорядної документації, або в спрощеному порядку (за наявності розробленого й затвердженого комплексного плану просторового розвитку громади).
Орієнтовно до 27-го серпня планується впровадження автоматизованої системи моніторингу земельних відносин, у межах якої здійснюватиметься облік та відстеження їх стану – система використовуватиме дані Державного земельного кадастру, Реєстру речових прав, податкової служби, державної статистики та інших органів.
Майже усі землі та земельні ділянки за межами населених пунктів вже перейшли у комунальну власність, крім ділянок, право державної власності на які вже зареєстровано.
За межами населених пунктів землі промисловості та водного фонду теж переходять у розпорядження громад, крім тих, шо перебувають у постійному користуванні державних підприємств.
Розпорядження землями водного фонду здійснюється громадами або органами державної влади, вони можуть бути передані в оренду разом із розташованим на них водним об’єктом за результатами земельного аукціону; для ведення обліку земель та землевласників (користувачів) територіальна громада має створити власний геопортал.
Для обчислення площі або проведення інвентарізації польових доріг для передачі в оренду необхідно потрібно звернутися до сертифікованого землевпорядника з подальшим виготовленням належної документації та реєстрації в Державному земельному кадастрі.
Землі історико-культурного призначення передаються в оренду з урахуванням режимності використання таких земель.
Також директор Департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин ОДА Алла Стоянова надала основні відомості щодо чинної нормативної бази, що регламентує та регулює земельні відносини в умовах земельної реформи та «відкриття» ринку землі, що тривають. До таких належать, крім Земельного Кодексу України, зокрема: Закони України № 1423-IX від 28.04.2021, № 552-IX від 31.03.2020, № 711 від 27.05.2021.